Webdesign tips voor een professionele site

Webdesign tips voor een professionele site
21 september 2018 John ten Cate

Een website kan alleen slagen door zijn overtuigende ontwerp of tot nadenken brengende inhoud. Het moet een stijl hebben die bijdraagt aan de gebruikerservaring en functionaliteit van uw website terwijl deze op het eerste gezicht gemakkelijk te begrijpen is.  We begrijpen dat verschillende mensen verschillende stijlen prefereren, maar dat betekent niet dat er niet een paar basisregels zijn die je zou moeten volgen bij het kiezen van het uiterlijk van uw website.  Hier zijn een aantal snelle tips om ervoor te zorgen dat u de goede kant opgaat en klanten niet worden afgeschrikt van uw design:

Houd uw homepage minimalistisch en vrij van rommel

We lezen zelden elk woord op een website. In plaats daarvan scannen we snel pagina’s en selecteren we trefwoorden en zinnen. Met dit bekende gedrag in gedachten is het beter om emoties aan te spreken in plaats van woorden te tellen. Hoe minder iemand die naar uw site kijkt, moet lezen, klikken of onthouden, hoe beter ze in staat zullen zijn om te verwerken en te evalueren wat er voor hen gebeurt. Dat maakt het waarschijnlijker dat ze doen wat je wilde dat ze in de eerste plaats zouden doen. Tekst en calls-to-action zijn natuurlijk noodzakelijk, maar zorg ervoor dat u ze opsplitst met grotere subkoppen en leesbare paragrafen. We raden u ook aan afbeeldingen of pictogrammen te gebruiken als alternatieve manieren om uw punt te communiceren.

Ontwerp met visuele hiërarchie in gedachten

We hebben een lange weg afgelegd van stenen tabletten. Met computerschermen en smartphones, omdat de technologie om informatie weer te geven evolueert, blijft het de taak van de ontwerper om de inhoud op een duidelijke manier in te delen. Je hebt maar een paar seconden om iemands aandacht te trekken en hen te vertellen waar je site over gaat. Als u een duidelijke hiërarchie voor uw informatie vaststelt, kunnen lezers niet anders dan onbewust de broodkruimels volgen die u voor hen heeft achtergelaten. Pas vervolgens kleur, contrast, grootte en spatiëring toe voor verdere accentuering, blijf bewust van wat de aandacht trekt op uw pagina en zorg dat het altijd opzettelijk is. Een van de beste ontwerpelementen die we hebben gevonden voor het maken van een sterke visuele hiërarchie zijn strips: deze helpen je bij het indelen van je website in heldere, verteerbare stukjes inhoud.

Maak gemakkelijk te lezen website-inhoud

Leesbaarheid meet hoe gemakkelijk het is om woorden en zinnen te herkennen. Wanneer de leesbaarheid van uw site hoog is, kunnen gebruikers uw site efficiënt scannen en zonder veel moeite de informatie in de tekst opnemen.

  • Contrast is de sleutel. Het is erg belangrijk om voldoende contrast te hebben tussen uw tekst en de achtergrond, zodat de tekst duidelijk is.
  • Je kunt niet lezen wat je niet kunt zien Vroege websites hadden kleine lettertypen, maar na verloop van tijd beseften mensen dat 12pt lettertypen moeilijk online te lezen zijn. Kies daarom eerder voor 16pt lettertypen.
  • Kies een duidelijke en nette ettertypen. Schrijffouten zijn die kleine uitstekende punten of lijnen die sommige lettertypen aan het einde van hun letters hebben – Times New Roman bijvoorbeeld komt uit de Serif-lettertypefamilie. Sans Serif betekent letterlijk “zonder serif”. Deze lettertypen zijn meestal de beste keuze voor online teksten
  • Er is zoiets als teveel verschillende lettertypen gebruiken. Gebruik niet meer dan drie verschillende lettertypen op een website.

Zorg ervoor dat uw site gemakkelijk te navigeren is Het kan van uw ontwerpkarakter zijn om het normale te doorbreken, maar website-navigatie is niet de plek om ‘avant-garde’ te zijn. Stuur geen bezoekers op een wilde ganzenjacht wanneer u door uw site wandelt, dit zorgt voor verwarring en minder professionaliteit.

Bron: Solid Results – Webdesign Tilburg

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*